zondag 12 juni 2011

Eindverslag CKV

Het vak CKV: Mijn mening
- Eindverslag -


In dit jaar, VWO4, kwam ik als eerst in aanraking met het vak CKV. Ik had er eigenlijk nog nooit iets van gehoord, het interesseerde me ook niet veel. Ik wist wel een beetje waar het om ging, kunst en cultuur en de manier waarop je daar naar kijkt. CKV is een afkorting voor 'Culturele en Kunstzinnige vorming', het is bedoeld om de jeugd bekend te maken met kunst en het is een kennismaking met allerlei verschillende kunstvormingen. Zo hebben we ook een CJP-pas gekregen aan het begin van het schooljaar, waarmee je je culturele uitstapjes kon betalen. Ik heb deze pas verder niet gebruikt en het gewoon zelf betaald, dat vond ik makkelijker. Ik vind de pas trouwens wel een goed idee, de jeugd ziet er al snel van af om ergens heen te gaan voor school als het hun zelf geld kost. Met deze pas hoeft dat niet en gaan ze misschien sneller ergens heen.

Aan het begin van het schooljaar kregen we ook te horen dat wij 8 verslagen moesten maken in dit jaar. Daar zag ik zelf wel tegen op, ik denk dat niet iedereen even veel zin had om zoveel verslagen te moeten maken. Eerst leek het dus veel, maar uiteindelijk is dat wel meegevallen. Als je eenmaal bezig bent heb je een verslag zo klaar en kun je weer verder met de volgende. Ik heb mijn 8 verslagen voor dit jaar af, dat waren de volgende verslagen:

Verslag 1: Madurodam ---> Beelden(park)route
Verslag 2: Kruistocht in Spijkerbroek ---> Boek/Nederlandse literatuur in 1973
Verslag 3: Witte de With ---> Tentoonstelling
Verslag 4: Impressionisme/Expressionisme ---> Schilderkunst
Verslag 5: Taylor Swift concert ---> Muziek/Concert
Verslag 6: Een bed van rozen ---> Boek/Nederlandse literatuur in 2006
Verslag 7: De kleine blonde dood ---> Film
Verslag 8: Het Binnenhof @ Den Haag ---> Architectuur

Ik ben ook nog naar andere dingen geweest/andere dingen gelezen/gezien waar ik dan geen verslag van heb gemaakt, omdat ik er nu al 8 heb. Dat waren: Madame Tussauds (Museum), Harry Potter and the Deathly Hallows part 1 (Film), Narnia 3D (Film), Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (Film), Fotomuseum (Museum), Schaduwzuster (Boek) en Tattoo Bob (Design).
Ik heb geprobeerd mijn verslagen verschillend te houden, ik heb bijvoorbeeld allemaal andere onderwerpen en alleen het onderdeel 'Boek' heb ik twee keer gebruikt. Daarmee wilde ik vooral het verschil ook tussen die boeken laten zien, omdat het uit de Nederlandse literatuur komt, allebei uit een andere tijd.

Praktische Opdrachten

Naast de verslagen die we in de les of thuis moesten maken, kregen we ook andere opdrachten. Het begon allemaal met een eigen blog maken, zodat je je verslagen op internet kon zetten en de leraar je blog kon bijhouden om te zien wat je allemaal had gedaan. Ik vond dit wel een goed idee, het was niet meer nodig om je verslagen uit te printen en met het programma Scribd stonden ze zo op je blog. Een nadeel hieraan vond ik wel dat het programma Scribd je documenten door elkaar zette, waardoor het er niet mooi uit kwam te zien. Verder was het voor mij ook wel vervelend omdat mijn Word het niet meer doet, daarom staan de volgende verslagen gewoon in een tekstbericht.
Om te beginnen moesten we 10 vragen bedenken die wij aan een kunstenaar zouden kunnen stellen, en je moest daarbij ook een schilderij kiezen. Mijn verwachtingen van het vak waren toen we deze opdracht kregen niet meer zo hoog, ik vond het een saai begin van het vak. Gelukkig werd het later wat interessanter toen we zelf een interview moesten gaan afnemen! Dat vond ik een erg leuke opdracht, omdat je zelf mocht kiezen hoe je dit interview verwerkte, de vragen en bij wie je dit interview ging afnemen. Ik werkte hierbij samen met Priscilla, en wij hadden besloten om Tattoo Bob te interviewen. Ik vond dit een hele leuke ervaring en het was gezellig en hierdoor heb ik geleerd hoe de tattoo wereld eruit ziet. Dat heeft ook met kunst te maken vind ik.

Een andere grote opdracht heb ik samen gemaakt met Michelle en Priscilla. We mochten kiezen wat voor opdracht we wilden doen, we kregen namelijk kaartjes met daarop verschillende opdrachten. Je kon bijvoorbeeld kiezen uit een eigen film maken, een toneelstuk enz. Priscilla wilde volgens mij eerst een toneelstuk doen maar dat is er niet van gekomen, ik wilde liever maskers maken. We moesten een werkplan opstellen en dat is aardig gelukt, ookal hielden we er ons niet altijd aan. Het was voor mij vooral moeilijk om steeds door te werken als Michelle er niet was, want zij had het meest verstand van de papier maché. Er waren ook vaak meningsverschillen tussen mij, Priscilla en Michelle maar dat was ook vaak voor de grap en gewoon om de opdracht een beetje leuk te houden. Ons onderwerp was Disney Koninginnen, het onderwerp is vaak veranderd maar uiteindelijk waren we daar op uit gekomen. We hebben 2 maskers gemaakt, van papier maché en daarna geverft. Het waren de koningin uit Alice in Wonderland en de boze koningin/heks uit Doornroosje. We hebben er ook nog een korte presentatie bij gegeven en een paar dagen geleden kwam ik erachter dat ze ook zijn opgehangen in lokaal H111.
Ik vond het leuk om ook eens samen te werken met iemand anders, in dit geval Michelle, en ik vind dat het goed is gelukt.

Tijdens de lessen moesten er ook steeds mensen naar voren komen voor een kleine presentatie. Je moest wat vertellen over iets waar je graag heen wilde, of juist helemaal niet. Ik koos voor een film die later in de bioscoop zou draaien; Gulliver's Travels 3D. Ik vond de presentatie erg goed gaan en ik vond het ook niet erg om te presenteren, omdat de film mij erg leuk leek. Ik ben er niet heen geweest omdat ik het eigenlijk alweer was vergeten, maar ik ben wel van plan om hem een keer te gaan kijken. Volgens mij waren er wel positieve reacties uit de klas en zo leerde je ook om te kijken naar de leuke dingen in plaats van meteen negatief te oordelen.

Tijdens één van de lessen moest Priscilla naar voren komen en die kreeg toen een evenement te zien uit een tijdschrift. De rest van de leerlingen moest doormiddel van vragen te stellen, erachter zien te komen waar en welk evenement dit was. Dit moesten we dan ook tekenen, zo leerden we hoe we de beelden in ons hoofd om konden zetten op papier. Het bleek de gebeurtenis in Duitsland te zijn waar toen ook slachtoffers zijn gevallen. Ik had dat al snel in gedachten omdat ik toen zelf in Duitsland op vakantie was.

We leerden ook over conceptuele kunst, en hoe je kunst het best kon beoordelen. Als ik naar kunst kijk heb ik er al snel een oordeel over, maar die laat je dan weten met de woorden 'mooi', 'lelijk', 'leuk' of 'niet leuk'. De leraar heeft ons geleerd dat je je mening beter moest ondersteunen, en dat die woorden niet genoeg waren. Je moest vertellen waarom. Daar hebben we ook een kleine opdracht over gehad en hierdoor heb ik beter geleerd om naar kunst te kijken en het te beoordelen. Ik heb ook het vak tekenen en veel had ik daar al geleerd omdat ik dat al vanaf de 1e volg, maar door het vak CKV heb ik er wel een andere kijk op gekregen.

Een beetje aan het eind van het jaar mocht je je opgeven voor een filmproject. Dat hebben een aantal leerlingen gedaan, maar ik niet. Ik had het te druk met het huiswerk wat ik toen al had, het leren van toetsen en examens en ik ben zelfs nu, aan het eind van het jaar, nog druk bezig met dingen inhalen zodat ik niet blijf zitten. Terwijl de anderen druk bezig waren met het filmproject, mochten wij samen les hebben met de andere HAVO klas. Dat vond ik geweldig, want in die klas zitten mijn andere beste vriendinnen Yancy en Adriana. In deze tijd heb ik weinig aan mijn verslagen gewerkt en weinig geleerd, omdat er simpelweg niet veel gedaan werd in deze lessen. Ik heb wel Adriana geholpen met haar Praktische opdracht van het Fotomuseum. Daar zijn we namelijk ook heen geweest met de klas, en we mochten daar zelf foto's maken over een bepaald onderwerp. Wij hadden; 'Stop zinloos afval' (We waren tegen afval op straat). Deze foto's zijn erg leuk geworden en we leerden hierdoor ook weer je mening en gevoelens uit te beelden over iets waar je je zorgen om maakt.
Toen het filmproject uiteindelijk afgelopen was en de klassen weer gesplitst werden vond ik dat erg jammer, omdat dat de enige les was die ik samen met hun had. Maar het is wel beter voor mij geweest omdat ik me nu beter kon concentreren op mijn werk. Ik heb mijn verslagen hierdoor kunnen afmaken (ik liep erg achter) en het is allemaal op tijd goed gekomen. Dat is eigenlijk mijn manier van werken denk ik, op het laatste moment snel alles afmaken. Ik weet dat dat niet helemaal de bedoeling is en dat je daardoor in de problemen komt, maar soms werkt het wel. Ik vind zelf dat ik wel wat meer mijn best in dit vak had moeten doen, maar ik vind ook niet dat ik er te weinig energie in heb gestoken. Ik heb me aan de opdrachten gehouden, alles is af, en ik vond het ook nog eens leuk om allerlei dingen te bezoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten